Cele i zadania szkoły
Cele i zadania szkoły
§ 3
1. Cele i zadania Szkoły wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają Program
Wychowawczo- Profilaktyczny dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz
potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach.
2. Nadrzędnym celem działań szkoły jest dbałość o wszechstronny i harmonijny rozwój
intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny uczniów oraz kształtowanie u uczniów
postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym
świecie.
3. W szczególności Szkoła:
1) umożliwia zdobycie wiedzy ogólnej, zgodnie z aktualnym stanem nauki, na wysokim
poziomie merytorycznym, określonym w dokumentacji programowej Szkoły;
2) zapewnia uczniom bogaty, autorski program wychowawczy i stwarza środowisko
wychowawcze sprzyjające rozwojowi własnych zainteresowań uczniów;
3) z należytą troska dba o rozwój umysłowy, moralno-emocjonalny i fizyczny uczniów,
między innymi poprzez:
a) organizowanie różnorodnych imprez kulturalnych, artystycznych, sportowych,
b) stawianie wysokich wymagań dotyczących kultury osobistej,
c) przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności funkcjonowania w rodzinie
i środowisku, państwie, narodzie i społeczeństwie,d) zapewnianie poszanowania uczniów, ich godności osobistej, wolności
światopoglądowej i wyznaniowej,
e) umożliwianie podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,
f) wskazywanie możliwości działalności charytatywnej, m.in. w wolontariacie oraz
uwrażliwianie na potrzeby innych ludzi;
g) umożliwianie uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszej nauki
w szkole ponadpodstawowej i ponadgimnazjalnej;
h) umożliwianie absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku
kształcenia;
4) kształci w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazuje wiedzę
o społeczeństwie, problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, kulturze
i środowisku naturalnym;
5) kształtuje i rozwija wśród uczniów następujące cechy osobowości: przedsiębiorczość,
kreatywność, samodzielność, a także umiejętności samokształcenia i doskonalenia się,
skutecznego komunikowania się oraz nawiązywania kontaktów interpersonalnych;
6) dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymagań rynku pracy oraz wymagań
egzaminacyjnych;
7) upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje właściwe postawy
wobec problemów ochrony środowiska;
8) upowszechnia wiedzę prozdrowotną oraz kształtuje postawę odpowiedzialności za
zdrowie i życie swoje i innych;
9) organizuje pomoc i wsparcie uczniom zagrożonym demoralizacją oraz uzależnieniami;
10) organizuje zajęcia i czynności w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające
potrzeby i zainteresowania uczniów, w formie kół zainteresowań i zespołów;
11) umożliwia rozwijanie szczególnych zainteresowań uczniów w zakresie wybranych
przedmiotów nauczania;
12) umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej w szczególności naukę języka polskiego oraz własnej historii i kultury;
13) zapewnia pomoc w nauce uczniom słabszym,
14) organizuje i zapewnia uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pomoc
psychologiczno - pedagogiczną;
15) kształtuje u uczniów postawy prospołeczne, w tym poprzez możliwość udziału
w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu uczniów
w życiu społecznym.
§ 4
1. Zadania wynikające z ustawy, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych,
szkoła realizuje poprzez:
1) objęcie bezpłatnym nauczaniem realizującym programy nauczania w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego wszystkich uczniów szkoły oraz dzieci realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
2) rozszerzanie zainteresowań uczniów i pogłębianie ich wiedzy poprzez organizację:
a) kół przedmiotowych i zainteresowań w miarę możliwości finansowych i kadrowych szkoły ze szczególnym uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb rozwojowych uczniów;
b) imprez, wycieczek, „zielonych szkół", konkursów przedmiotowych itp.
3) podtrzymywanie godności i tożsamości narodowej, językowej i tolerancji religijnej, a w tym:
a) uroczyste obchody rocznic historycznych i świąt państwowych zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych;
b) organizację konkursów i olimpiad;
c) umożliwienie uczestnictwa w lekcjach religii / etyki;
4) udzielanie pomocy pedagogicznej i psychologicznej, a w tym:
a) kierowanie na badania specjalistyczne uczniów mających trudności w nauce oraz wykazujących zaburzenia rozwojowe i emocjonalne;
b) zapewnienie indywidualizacji nauczania w procesie lekcyjnym;
c) zapewnienie indywidualnego toku nauczania w uzasadnionych przypadkach;
d) zorganizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi i z grup dyspanseryjnych;
e) zorganizowanie zajęć dydaktyczno -wyrównawczych;
f) organizowanie pomocy specjalistycznej dla uczęszczających do szkoły dzieci niepełnosprawnych;
g) dostosowanie uczniom objętym kształceniem specjalnym programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych na podstawie opracowanego dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
h) objęcie uczniów ze względu na stan zdrowia zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowaną ścieżką kształcenia w oparciu o opinię publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej
formie.
3. Szkoła realizuje swoje zadania z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji
i ochrony zdrowia.
4. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez
szkołę, poprzez:
1) realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 54 niniejszego Statutu;
2) pełnienie dyżurów nauczycieli, zgodnie z zasadami w § 58 ust.3. Zasady
organizacyjnoporządkowe, harmonogram pełnienia dyżurów ustala dyrektor szkoły.
Dyżur nauczycieli rozpoczyna się o godzinie 7.50 i trwa do zakończenia zajęć w szkole;
3) opracowanie planu lekcji, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć
w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, niełączenie w kilkugodzinne
jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem przedmiotów, których program
tego wymaga;
5) przestrzeganie liczebności grup uczniowskich na zajęciach wychowania fizycznego,
w pracowniach i innych przedmiotach wymagających podziału na grupy;
6) obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;
7) umożliwienie pozostawiania w szkole wyposażenia dydaktycznego ucznia;
8) dpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
9) oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
10) prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami
zajmującymi się ruchem drogowym;
11) kontrolę obiektów budowlanych należących do szkoły pod kątem zapewnienia
bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli
obiektów dokonuje dyrektor szkoły co najmniej raz w roku;
12) umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji;
13) oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
14) zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób
uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
15) ogrodzenie terenu szkoły;
16) zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
17) zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń kuchni
i pomieszczeń gospodarczych;
18) wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed
ewentualnym zsuwaniem się po nich. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów
zabezpiecza się kratami;
19) wyposażenie pomieszczeń szkoły: pokoju nauczycielskiego, sali gimnastycznej,
gabinetu pielęgniarki i pedagoga szkolnego w apteczki zaopatrzone w niezbędne
środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
20) dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych uczniów,
w tym dzieci niepełnosprawnych;
21) zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi imprezach
i wycieczkach poza teren szkoły;
22) przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
23) udostępnianie kart charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych
zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji
i preparatów;
24) zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego
poprzez mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których
przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących.
Stanowisko Liczba osób Etaty
Dyrektor 1 1Wicedyrektor 1 1
Pedagog szkolny 1 1
Nauczyciel bibliotekarz 1 1
Nauczyciel oddziału przedszkolnego 6 5,11
Nauczyciele 25 23,83
Główny księgowy 1 1
Sekretarz szkoły 1 1
Spec.ds. ekonom.admin. 1 1
Referent ds. adm.-biurowych 1 1
Intendent 1 0,5
Pomoc nauczyciela 3 2,88
Sprzątaczka 5 4,75
Pomoc kuchenna 1 1
Kucharka 1 1
Woźny 2 2
Pracownik gospodarczy 1 0,75
Razem 52 48,44