WYDAWANIE DOWODÓW OSOBISTYCH (USC 36)
WYDAWANIE DOWODÓW OSOBISTYCH
Szanowni Państwo,
w związku z wprowadzeniem stanu epidemii funkcjonowanie Urzędu Stanu Cywilnego zostało znacząco ograniczone.
Bezpośrednia obsługa klienta - PO WCZEŚNIEJSZYM TELEFONICZNYM UMÓWIENIU SIĘ na wyznaczony dzień i godzinę.
Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego oraz zgłoszenie jego utraty można dokonać za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP- w przypadku posiadania podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.
I. WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
załącznik:
aktualna kolorowa fotografia, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Wykonana na jednolitym, jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami.
Dopuszcza się fotografię:
- w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku, potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności,
- w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii, potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej, zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
- w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną – plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492x633 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB – tak by fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm.
Do wglądu:
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny dokument paszportowy,
- dokument (oryginał do wglądu) o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem nad wnioskodawcą
II. SPOSÓB DOSTARCZANIA DOKUMENTÓW
Osobiste stawiennictwo lub złożenie wniosku drogą elektroniczną przez elektroniczną skrzynkę podawczą za pomocą profilu zaufanego.
III. TERMINY I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Do 30 dni.
IV. OPŁATY
Nie pobiera się.
V. TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego składa się do Wojewody Wielkopolskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzje.
VI. PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. O dowodach osobistych
VII. UWAGI
Wniosek składa:
- osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
- osoba, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
- rodzic (opiekun prawny – dla osoby małoletniej lub osoby, której ubezwłasnowolnienie potwierdzone jest postanowieniem sądu,
- kurator – dla osoby, której ograniczenie do czynności prawnych zostało potwierdzone wyrokiem sądu.
osoba powyżej 5 roku życia, dla której ma być wydany dowód osobisty, musi być obecna przy składaniu wniosku.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
Niezwłocznie w przypadku:
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek.
Dowód odbiera:
- wnioskodawca (składający wniosek w swoim imieniu),
- rodzic (opiekun prawny) – dowód wydany osobie małoletniej lub osobie ubezwłasnowolnionej,
- osoba posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych (np. osoba powyżej 13 roku życia), rodzic tej osoby albo kurator tej osoby,
- pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania odbioru dla osób, których wniosek został przyjęty w miejscu ich pobytu z uwagi na ich chorobę, niepełnosprawność lub inną, nie dająca się pokonać przeszkodę.
Osoba odbierająca dowód przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, który podlega unieważnieniu w chwili odbioru nowego dowodu osobistego.
Utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego:
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza niezwłocznie osobiście lub drogą elektroniczną:
- posiadacz dowodu osobistego,
- rodzic /opiekun prawny / kurator w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego można zgłosić osobiście – w organie dowolnej gminy – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się nieodpłatnie,
- w formie dokumentu elektronicznego – tylko w organie gminy, który wydał dowód osobisty, poświadczenie zgłoszenia lub utraty dowodu osobistego wydawane jest na żądanie,
- w dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej – osoby przebywające poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
Uszkodzony dowód stanowi załącznik do formularza.
Zaświadczenie ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż 2 miesiące.
VIII. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Urząd Stanu Cywilnego
IX. PRACOWNICY UDZIELAJĄCY INFORMACJI W SPRAWIE
Renata Noskowiak inspektor urzędu stanu cywilnego
Paweł Smudziński inspektor stanu cywilnego
tel. 501 975 728
Opracował: Ewa Berus Data: 23.01.2018 r. ................................................... (podpis) |
Sprawdził: Ewa Berus Data: 24.01.2018 r. ................................... (podpis) |
Zatwierdził: Łukasz Postaremczak Data: 01.03.2018 r. .................................................. (podpis) |
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Formularz zgłoszenia utraty dowodu osobistego
Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym - dotyczy tylko e-dowodu
Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym - dotyczy tylko e-dowodu
klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych